Què és el greenwashing i com evitar-ho
Entrem en detall
Què és el Greenwashing i com evitar-ho
En aquesta entrada tractem el Greenwashing, una de les tècniques cada cop més usada per empreses en plena transició cap a un consum més sostenible i menys honesta amb el client per aconseguir més vendes del seu producte.
Greenwashing, és un terme en anglès provinent de les paraules «Green» significa «verd» + «washing» significa «rentat» utilitzat per denominar les pràctiques enganyoses que algunes empreses realitzen quan presenten un producte o qualsevol proposta com a respectuós per al medi ambient quan no ho és. El terme Greenwashing com a tal, és bastant nou, va començar a usar-se a principis dels anys 90 després de la Cimera de la Terra de Rio de Janeiro el 1992. Avui dia és un terme estès mundialment per definir les tècniques de rentat verd que realitzen les empreses.
Les empreses els principis de les quals es basen en la venda ràpida, a gran escala i artificial, intenten continuar comptant amb reputació davant un model de consum canviant, on el consumidor està informat i els seus valors cada vegada estan més alineats amb la sostenibilitat. Abans aquesta situació moltes empreses juguen brut i entra en joc el Greenwashing.
Aquestes empreses no tenen valors mediambientals i és per això que recorren a tècniques de màrqueting verd on ens venen una idea quan en realitat el producte no es correspon amb el que indiquen. És rentar la imatge del producte amb claims, textos o imatges sostenibles per vendre més!
Com funciona el Greenwashing?
Amb la creixent pressió dels consumidors amb consciència social, les empreses s'esforcen per reduir-ne l'impacte ambiental. El concepte de Greenwash s'entén com “la inducció al públic cap a l'error o la percepció diferent, posant èmfasi en les credencials mediambientals d'una empresa, persona o producte quan són irrellevants o infundades” A causa de la manca de regulacions, les empreses poden fàcilment manipular intencionalment la percepció del consumidor. Quan les empreses es qualifiquen a si mateixes com a "verds", milloren la seva imatge de marca i els consumidors són enganyats perquè donin suport delictes ambientals poc ètics.
Dos dels exemples sonats de greenwashing han estat el cas de Volkswagen o el de la marca cosmètica Innisfree (una ampolla de plàstic PP embolicada en cartró i que es venia com "Sóc una ampolla de cartró" l'engany es va destapar per un usuari a Korea) o el dels logures bio, que van tenir de ser eliminats per portar a confusió.
En aquests moments el green washing més obvi és el dels envasos de plàstic, i que haurem d'eseprar fins que es prenguin mesures contra aquesta forma de greenwashing.
Greenwashing en Cosmètica
Sabies que la indústria cosmètica és una de les indústries més contaminants? Lamentablement és així, l'abús d'envasos de plàstic genera més de 12.000 milions l'any.
Davant el creixent interès per la cosmètica natural, els consumidors exigeixen cada cop més envasos sosteinbles alineats amb els productes respectuosos amb la pell. Davant d'aquesta creixent demanda i la necessitat de no perdre vendes, les marques envasades en plàstics recorren al greenwashing.
I perquè no usen envasos sostenibles? Pels costos principalment, les alternatives als envasos de plàstic com l'alumnini, el vidre o el cartró suposen un cost més elevat, D'aquí l'ús del greenwashing i l'intent de fer verd el plàstic
Perquè el Greenwashing és nociu?
A banda del que és obvi, el greenwashing t'enganya i t'enganya com a consumidor. Pot portar-te a pensar que estàs donant suport a productes i marques que s'alineen amb els teus propis valors ecològics, quan en realitat no és així.
4 tipus fàcils per detectar el rentat verd d'un producte o marca. No sempre és fàcil, però segur que aquests tipus t'ajudaran.
- No et quedis amb les paraules, informa't. qui hi ha darrere del producte, i sobretot els seus valors.
- Obvietat. Un envàs de plàstic no pot ser sostenible, és el problema. Moda a Àsia no pot ser ètica. Són coses òbvies però que cada vegada ens venen les empreses que fan servir greenwashing.
- Usa el sentit comú. De debò creus que macro marques amb costos baixos poden ser sostenibles?
- Consulta recursos. Cada cop hi ha més ifnormació, llibres, blocs i organitzacions que aporten informació per ajudar-te en la teva transició sostenible.
- En el cas de la cosmètica, si l'empresa o pàgina web no us mostra els ingredients, llistat INCI obligatori, és amb total seguretat perquè el producte no és ni natural ni sostenible. Exigeix transparenica, és el teu dret saber el que et poses a la pell.